Portfolio
Vanaf groep 1 werken kinderen aan het opbouwen van een eigen portfolio. Hiermee worden de kinderen eigenaar van hun persoonlijke ontwikkeling. Het werken met een portfolio is een terugkerend proces van verzamelen, terugkijken, selecteren en afstemmen. Hieronder staat hoe het in de praktijk vorm krijgt.
Portfolio
Vanaf groep 1 werken kinderen aan het opbouwen van een eigen portfolio. Hiermee worden de kinderen eigenaar van hun persoonlijke ontwikkeling. Het werken met een portfolio is een terugkerend proces van verzamelen, terugkijken, selecteren en afstemmen. Hieronder staat hoe het in de praktijk vorm krijgt.
Verzamelen
In reflectiegesprekken met andere kinderen en een leerkracht geven ze aan wat zij hierbij aan vaardigheden en kennis hebben opgedaan. Ook bewaren ze werk waar ze trots op zijn. De leerkracht of leerling voegt materiaal toe dat de persoonlijke ontwikkeling compleet maakt.
Terugkijken, registreren en selecteren
-
Reflectie op de Dalton kernwaarden;
-
Onafhankelijke toetsresultaten en- analyses;
-
Persoonlijke bijdragen van het kind en de leerkracht.
Presenteren en afstemmen
Na de zorgvuldige samenstelling van het presentatieportfolio, presenteert het kind deze, begeleid door de leerkracht, aan de ouders (verzorgers). Deze portfoliopresentatie geeft ouders informatie over de ontwikkeling van het kind.
MijnRapportfolio
Wij gebruiken MijnRapportfolio om een totaalbeeld van de ontwikkeling van het kind te presenteren. De inhoud van de verschillende onderdelen zijn afgestemd op onze visie en werkwijze van de Tweemaster.
- We betrekken kinderen bij hun eigen ontwikkeling;
- Ouders kunnen de ontwikkeling altijd volgen;
- Leerkracht heeft de regie en overzicht;
- Startpagina
- Zo ben ik;
- Zo werk ik;
- Talenten;
- Vaardigheden;
- Rapporten;
- Documenten;